Foto av: Jesper Nilsson, tagen från publicerad artikel i VK
Tvärbanan är en viktig länk i det öst-västliga stråk som knyter samman Finland, Sverige och Norge, skriver debattörerna. Bilderna föreställer Tvärbanan, investeringen i triangelspår i Storuman och färjan mellan Vasa och Umeå.
Tvärbanan är redan idag en väl integrerad del i det nationella transportsystemet men är också en viktig länk i det öst-västliga nordiska stråk som via E12 Vasa-Umeå-Mo i Rana, knyter samman Finland, Sverige och Norge. Det skriver Roland Sjögren (KD), ordförande föreningen Blå vägen, kommunstyrelsens ordförande Lycksele kommun och Janet Ågren (S), vice ordförande föreningen Blå vägen, kommunalråd Umeå kommun.
E12-stråket har förutsättningar att bli en viktig länk i en större helhet utifrån det som nu sker i norra Arktis. Men en förutsättning för en funktionell infrastruktur som möjliggör för utvecklingskraft i hela landet är att staten både vårdar och underhåller dels befintlig infrastruktur, dels gör kraftfulla investeringar i ny infrastruktur. Det är grunden för fortsatt ekonomisk utveckling som möjliggör såväl utveckling som levandegör hela Sverige, från kust till inland.
Föreningen Blå Vägen har i samband med det inriktningsunderlag som Trafikverket tagit fram, på uppdrag av regeringen, lämnat ett yttrande med synpunkter. Föreningen anser bland annat att inriktningsunderlaget innehåller felaktiga prognoser och slutsatser. Ej heller att det skapar tillräcklig utvecklingskraft för hela landet.
Den industriella utvecklingen förutsätter dessutom arbetskraft där förbättrade kommunikationer är en av nycklarna för att möjliggöra kompetensförsörjning och arbetspendling. Det är också viktigt att studera sammanhängande stråk när Trafikverket och staten beräknar samhällsnytta i investeringar, samt att investeringar i Blå vägens geografi betraktas som delar av uppfyllandet av en helhet som uppstår i sammanlänkningen hela vägen från nationsgräns till nationsgräns.
Föreningen Blå Vägen har under många år verkat för en uppgradering av tvärbanan som sträcker sig från Hällnäs upp till Storuman. Tvärbanan är ett viktigt transportstråk för näringslivet och har stor potential att utvecklas. Banan knyter samman stambanan genom Övre Norrland med Inlandsbanan.
I Storuman har nyligen ett triangelspår anlagts för en smidig övergång mellan banorna. På så vis är tvärbanan redan idag en väl integrerad del i det nationella transportsystemet men är också en viktig länk i det öst-västliga nordiska stråk som via E12 Vasa-Umeå-Mo i Rana, knyter samman Finland, Sverige och Norge.
Genom att modernisera infrastrukturen kan tågtrafiken bli mer tillförlitlig, frekvent och snabb, vilket i sin tur kan öka regionens attraktivitet för både invånare och företag. Detta stöder den pågående nyindustrialiseringen genom att underlätta pendling och tillgång till arbetsmarknaden, vilket kan leda till ekonomisk tillväxt och förbättrad livskvalitet för de boende i regionen.
Till exempel har skogsbolagen som är verksamma inom Västerbottens inland indikerat ett starkt intresse av att flytta över ännu större volymer från väg till järnväg om banan uppgraderas och elektrifieras. Utöver möjligheten till fossilfria transporter innebär en elektrifiering av banan en påtaglig kapacitetsökning för godset.
Från norsk sida har diskussionen om en ”Norgebana” påbörjats för att knyta an Mo i Rana med Storuman. Järnvägsplan för elektrifiering av delsträckan Hällnäs—Lycksele är framtagen hela vägen till finansieringsbeslut och objektet har således en hög planmognad. Lycksele kommun har därtill lämnat en avsiktsförklaring om att säkerställa en öppen omlastningsterminal från väg till järnväg, under förutsättning att staten elektrifierar tvärbanan.
För delsträckan Lycksele—Storuman har Region Västerbotten beslutat om finansiering av järnvägsplan via Länstransportplanen, vilket tydligt indikerar hur högt prioriterad tvärbanan är i ett regionalt perspektiv.
Vidare är det enskilda vägnätet, finansierat genom länstransportplanerna, avgörande för medborgarnas vardag, samhällstjänster och näringslivets funktion. Trots detta finns det fortfarande betydande brister i den befintliga infrastrukturen, inklusive frågor om trafiksäkerhet och barriäreffekter, som begränsar lokal utveckling och därför kräver omedelbara åtgärder.
För att stödja den pågående gröna omställningen och nyindustrialiseringen i norra Sverige, behövs ökade resurser i de regionala länsplanerna. Dessa planer spelar en kritisk roll i att säkerställa att infrastrukturen möter de växande kraven på trafiksäkerhet och stödjer effektiva arbetsmarknader.
De förändringar som föreningen Blå vägen föreslår är i linje med en hållbar utvecklingsstrategi och som prioriterar miljövänliga transportalternativ, samt främjar regional integration.
Det nya geopolitiska läget och Sveriges inträde i Nato kastar därtill nytt ljus på E12-stråket och tvärbanan. Försvaret har köpt tillbaka strategiska anläggningar i bland annat Gunnarn och det är bara att konstatera att avståndet mellan de sedan tidigare utpekade öst-västliga stråken via Trondheim och Narvik är stort. Det är därför rimligt att det pekas ut kompletterande stråk för att överbrygga avståndet. Där ligger E12-stråket strategiskt till.
Roland Sjögren (KD)
ordförande föreningen Blå vägen, kommunstyrelsens ordförande Lycksele kommun
Janet Ågren (S)
vice ordförande föreningen Blå vägen, kommunalråd Umeå kommun
Länk till artikeln:
Debatt: E12-stråket och tvärbanan Hällnäs-Storuman är viktiga för hela Sverige (vk.se)
Föreningen Blå Vägen består av fem kommuner i samverkan; Umeå, Vännäs, Vindeln, Lycksele och Storuman. Samtliga belägna längs den svenska delen av Europaväg 12. Föreningens ändamål är att gemensamt med andra aktörer, både inom landet och i grannländerna, verka för en stark och hållbar tillväxtkorridor samt att minska gränshinder i den öst-västliga riktningen.
© Föreningen Blå Vägen